Kääntöpaikan elokuun näyttely: Ennisofia Salmelan Being Here / Täällä / Estar aquí

Being Here / Täällä / Estar aquí
Ennisofia Salmela
1.8.-30.8.2019
Kääntöpaikka

Näyttely on avoinna maanantaisin klo 10–16 ja torstaisin klo 10–18.

Näyttely tarkastelee elämää täällä ja toisaalla sekä niiden välimaastossa. Mitä jos ei olekaan vain yhtä paikkaa, jonne kuulua?

Välillämme on yhtä paljon yhtäläisyyksiä kuin erojakin.

Kiitolliset kissat avaavat näyttelykokonaisuuden. Se on saanut innoitteen meksikolaisesta ex voto –perinteestä, jossa kuvitusten ja tekstien kautta osoitetaan kiitollisuutta taikka siunatuksi tulemista. Tarinat on taiteilija saanut keskustelemalla lähipiirinsä kanssa siitä, mistä kukin on kiitollinen.

Omakuvissa tarkastellaan suhdetta itseensä ja kehoon itselle vieraan kulttuurin kautta. La Tapada viittaa vanhaan limalaiseen perinteeseen, jossa yläluokan naiset pukeutuivat peittäen kaiken muun paitsi toisen silmänsä. Näin he pystyivät säilyttämään anonyymiytensä ja pääsemään naisille ”sopimattomiinkin” paikkoihin. Seuraavassa omakuvassa saman peilin kautta näkyy paljas keho. Taiteen historiassa naiset ovat ollaan passiivisia katsomisen kohteita. Nyt kuvaan itseäni peilin kautta. Esineellistän itse itseni, kolmesti.

Bolivialaisen naisen kasvoja peittää Signe Branderin vuonna 1913 ottama valokuva Helsingistä (kuva:HKM). Historia ja sen naiset ovat läsnä tuossa naisessa ja äidissä, johon samalla samaistun, mutta jota samalla katson vieraana. Lapsi tuijottaa minuun jättääkseen hyvästit muoviroska kädessään.

Urbaaneissa maisemissa kaupunginosan päälle liimatut perulaiset Pucaran härät ovat enää vain turisteille. Kulttuurinen appropriaatio on kääntynyt itseään päin ja usein mietin, kuinka moni asukas tietää, miksi heidän talossaan on tuo härkä ja mistä se tulee. Värit jatkuvat ”Homenaje a la transportación publica en Lima” teokseen. Päivästä toiseen combit (bussit) täyttyvät ihmisitä kuin karjasta. Limassa Liikenne näyttää kaaokselta, mutta jotenkin se tuntuu kuitenkin toimivan.

Vedenhaltija päättää kokonaisuuden. Enonkoskelle toteutetun 8 metriä pitkän muraalin luonnos kuvaa paikallisesta perinnetarustosta otettua vedenhaltijaa. Suomalainen vedenhaltija muistuttaa brasiljalaista lemanjaa, merten jumalatarta. Emme olekaan enää niin erilaisia.

Ennisofia Salmela ammentaa eri kulttuureista sekä niiden historiasta, luonnosta ja näiden kaikkien yhdessä luomista väriharmonioista. Salmela on kiinnostunut luomistyön prosesseista ja siten teokset muokkaantuvat jatkuvasti eteenpäin ja löytävät uusia representaatioita, joissa läsnä ovat niin menneisyys kuin nykyisyyskin.

Yhteystiedot:
ennisofiasalmela@gmail.com

Instagram :
https://www.instagram.com/artennisofia/
Nettiportfolio:
https://cargocollective.com/ennisofiasalmela