Galleria Bokvillan: Lokakuun taiteilija ILKKA SARIOLA: Sunday drawings

ILKKA SARIOLA:
Sunday drawings

1.10. – 26.10.2017

Lokakuussa Galleria Bokvillanissa esillä Ilkka Sariolan piirroksia. Tervetuloa!

Näyttely on avoinna seuraavasti  / Galleriet är öppet / Exhibition is open:

su/sön/sun: 13-17
ma/må/mon: 10-18
ti/tis/tue: 11-18
ke/ons/wed: 11-18
to/tors/thu: 11-18

Galleria Bokvillanin syksyn seuraavat näyttelyt:

Marraskuu: Valokuvanäyttely puolasta
Joulukuu: Reija Palo-oja

Galleria Bokvillan, Hämeentie 125, 00560 Helsinki

Bokvillan on 1870-luvulla rakennettu kesähuvila, jonka historiallisesti arvokas päärakennus ja vehreä puutarhapiha on suojeltu asemakaavassa. Bokvillan on Arabianrannan asukastalot ry:n ylläpitämä. Galleria Bokvillan sijaitsee huvilan kahvilassa sekä kirjastossa.

https://www.facebook.com/galleriabokvillan
Lisätietoja: kimmokumela@gmail.com tai 040-7731743

Kaffilan lounaslista viikoilla 40-42

Tervetuloa herkulliselle lounaalle Kaffila Bokvillanille!

Kaffila tarjoilee ma-to itsetehtyä kasvis/kalaruokaa klo11-14 tai sen mukaan miten ruokaa riittää.

 

viikko40

Maanantai 2.10

Intiankadun punainen linssi-kookoskeitto (G,M, L, V)

lisäkkeenä talon leipää

 

Tiistai 3.10

Meksikolainen papumuhennoskulho (G, L,(V),(M))

Cheddarjuustokastikkeella

 

Keskiviikko 4.10

Kruusialainen kaalilaatikko (G, L)

lisäkkeenä puolukkaa

 

Torstai 5.10

Kalaisa Seljanka (G,L, M)

lisäkkeenä talon leipää

 

viikko41

Maanantai 9.10

Juustoinen curry-kasviskeitto (G, L)

lisäkkeenä talon leipää

 

Tiistai 10.10

Mausteinen kurspitsakeitto (G, L, M, V)

lisäkkeenä talon leipää

 

Keskiviikko 11.10

Feta-pinaatti-lasagne (L)

 

Torstai 12.10

Munakasta Kaffilan tyyliin (G,L)

 

 

viikko42

Maanantai 16.10

Avoimien ovien Pizzapäivä (L)

 

Tiistai 17.10

Kaffilan kirkas kolmen kaalin keitto (G,L,M,V)

lisäkkeenä talon leipää

 

Keskiviikko 18.10

Uuniohrapuuro ja marjakiisseli (L)

 

Torstai 19.10

Kasvishernekeitto (L, G, M,V)

 

 

Tervetuloa Kaffila Bokvillaniin!

Olemme avoinna ma-to klo11-18 ja su klo13-17.

Lounasta tarjoilemme ma-to klo11-14 tai sen mukaan kun ruokaa riittää.

Taidelehti PLIR:in toisen numeron julkkarit sununtaina 8.10 Bokvillanilla

Taidelehti PLIR:in toisen numeron julkkarit!

Juhlikaamme yhdessä ihanaa HAPPINESS ISSUE:ta, ihanana lokakuun sunnuntaina! Tarjolla on musiikkia, onnellisten tekstien esittämistä, kabuli pulaota, kladdkakaa, kahvia, halpaa skumppaa, makeaa rentoutusta, uusia ja vanhoja ystäviä – eli kaikkea mitä voi ihminen toivoa. Lehden saa tietenkin myös ostaa paikan päältä käteisellä – varaa vitonen!

Let’s celebrate the publication of Plir #2, THE HAPPINESS ISSUE, together in lovely October! There will be trumpet fanfares, readings of happy texts, kabuli pulao, cheap bubbly wine, kladdkaka (Swedish mud cake), sweet relaxation, tons of nice people and coffee – i.e. anything you can wish for. And obviously: you can buy yourself a magazine for only 4,99€ (that is: 5€ in cash, please)!

Varmt välkomna till vår lyckofest!

See you there, friend!

Tiina Pohjanpellon näyttely avautuu sunnuntaina Galleria Kääntöpaikassa

Tiina Pohjanpelto on helsinkiläinen valokuvauksen harrastaja. Nuoruusaikojen mustavalkokuvauksesta ja pimiötyöskentelystä tie on mutkitellen kulkenut digiaikaan. Vuosien varrella hän on osallistunut useille ammattilaisten vetämille kursseille sekä kuvailmaisuun että tekniikkaan liittyen.  Välillä kiinnostus on kohdistunut enemmän videokuvaukseen, mutta viime vuosina on valokuvaus noussut etusijalle. Valokuvia on aiemmin ollut esillä Kameraseura ry:n yhteisnäyttelyissä. ”3 T jostain” on Tiina Pohjanpellon ensimmäinen oma valokuvanäyttely. Kuvien teemana on elämän monimuotoisuus kaupungissa ja yhtenä tavoitteena on herättää katsoja etsimään arkisen ja tavanomainen ympäristön kiinnostavia yksityiskohtia.

Ooppera Fantasian Ranskalainen ilta Bokvillanin salissa 1.10 2017 klo18 konsertti (liput10€) klo15 avoin harjoitus. Tervetuloa!

Ooppera Fantasian Ranskalainen ilta Bokvillanin salissa 1.10 2017. klo18 konsertti (liput 10€) ja klo15.00 avoin harjoitus

Ranskalainen ilta Bokvillanin salissa, Hämeentie 125, 00560 Helsinki.

Ooppera Fantasian solistit, Tuomas Niininen piano / Berlioz – Bizet – Debussy – Delibes – Faure – Ibert – Offenbach – Saint-Saëns

Emmi Kaijansinkko, sopraano
Minna Teräväinen, sopraano
Salla Syrjälä, sopraano
Rita Dahl, sopraano
Marika Kivinen, mezzosopraano
Karoliina Laurila, mezzosopraano
Antti Pakkanen, bassobaritoni

Ooppera Fantasian solistit järjestävät avoimet harjoitukset Bokvillanin salissa klo 15 alkaen.
Laulajat käyvät läpi illan konsertin ohjelman, joka sisältää sekä yksinlauluja että aarioita ja duettoja.
”Ranskalainen ilta” alkaa samassa tilassa klo 18, ja on pääsymaksullinen (10€).
Harjoituksessa pyydämme varautumaan toistoihin ja keskeytyksiin.

 


Tervetuloa nauttimaan!

Liput 10€ / kpl (vain käteinen!), lipunmyynti aukeaa 17.15 

 
https://www.fantasiaooppera.com/

Kaffilan lounaslista viikoille 37, 38 ja 39

Tervetuloa herkulliselle lounaalle Kaffila Bokvillanille!

Kaffila tarjoilee ma-to itsetehtyä kasvis/kalaruokaa klo11-14 tai sen mukaan miten ruokaa riittää.

 

viikko34

Maanantai 11.9

Intiankadun punainen linssi-kookoskeitto (G,M, L, V)

lisäkkeenä talon leipää

 

Tiistai 12.9.

Meksikolainen papumuhennoskulho (G, L,(V),(M))

Cheddarjuustokastikkeella

 

Keskiviikko 13.9.

Kruusialainen kaalilaatikko (G, L)

lisäkkeenä puolukkaa

 

Torstai 14.9.

Kalaisa Seljanka (G,L, M)

lisäkkeenä talon leipää

 

viikko35

Maanantai 18.9.

Juustoinen curry-kasviskeitto (G, L)

lisäkkeenä talon leipää

 

Tiistai 19.9.

Mausteinen kurspitsakeitto (G, L, M, V)

lisäkkeenä talon leipää

 

Keskiviikko 20.9.

Feta-pinaatti-lasagne (L)

 

Torstai 21.9.

Munakasta Kaffilan tyyliin (G,L)

 

 

viikko36

Maanantai 25.9.

Avoimien ovien Pizzapäivä (L)

 

Tiistai 26.9.

Kaffilan kirkas kolmen kaalin keitto (G,L,M,V)

lisäkkeenä talon leipää

 

Keskiviikko 27.9.

Punajuuri-kasvis jyvättö (L,M,V)

 

Torstai 28.9.

Täytetty pitaleipä, hernerouhe/kasvispihvi ja jugurttikastike (L, (M),(V))

 

 

Tervetuloa Kaffila Bokvillaniin!

Olemme avoinna ma-to klo11-18 ja su klo13-17.

Lounasta tarjoilemme ma-to klo11-14 tai sen mukaan kun ruokaa riittää.

Foodycle 2017: Monimuotoisuuden juhlat Lauantai 23.9.2016 klo 11–16 Kääntöpaikalla

Foodycle 2017: Monimuotoisuuden juhlat
Lauantai 23.9.2016 klo 11–16 Kääntöpaikalla

Urbaani ruokafestivaali Foodycle juhlii monimuotoisuutta luonnossa, ruoantuonnossa ja ruokakulttuurissa. Mikä monimuotoisuuden merkitys on ja miten sitä voidaan lisätä? Ilmaistapahtuma järjestetään viidettä kertaa Helsingissä 23.9. – nyt Kääntöpaikalla!

Kääntöpaikan pihalla voi ostaa pientuottajien kasviksia, sieniä, hunajaa ja muita tuotteita. Myynnissä on myös ruoka-annoksia. Sisällä pohditaan monimuotoisuuden merkitystä puheenvuorojen ja kuvien kautta. Tietoiskuissa esitellään mm. tomaattilajikkeiden monimuotoisuutta ja villiyrttien käyttöä. Kello 12 ja 14 järjestetään englanninkieliset makkaratyöpajat (vaatii ennakkoilmoittautumisen, raaka-ainemaksu 10e).
Katso koko ohjelma nettisivuilta!

Tapahtuman järjestää Ruoan tulevaisuus ry.

Lisätietoja:
www.foodycle.info
https://www.facebook.com/events/118382228823905/?fref=ts

Karstein Volle HERE WE ARE 76 muotokuvaa tuntemattomista 31.8.–30.9.2017 Galleria Bokvillanissa

Karstein Volle HERE WE ARE
76 muotokuvaa tuntemattomista
31.8.–30.9.2017Bokvillanissa Arabianrannassa on syyskuussa esillä norjalaisen taiteilijan Karstein Vollen näyttely.Volle asettaa ensi kertaa näytteille ”salaluonnoksiaan”.

”Noin vuonna 2013 aloin piirtää tuntemattomia ihmisiä. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, nyt asun pääkaupungissa. Kohtaamme päivittäin tuntemattomia vain jättääksemme heidät huomiotta. Se aiheut- taa ristiriitaisia tunteita. Luonnosten tekeminen on tästä hyvä muistutus – ventovieraatkin lienevät ihmisiä. Tämä on minun tapani muistaa heitä. Suurkaupungin tarjoama anonymiteetti voi olla hienoa, mutta joskus saattaa tuntua, kuin jotain puuttuisi.
Näyttelyn nimi leikittelee small talkin latteuksilla mutta muistuttaa myös jakamastamme yhteisestä tilasta. Olemme kaikki samassa tilassa vaikka yrittäisimmekin tekeytyä näkymättömiksi.Muotokuvien tekeminen lupaa kysymättä sisältää mielenkiintoisia ongelmia: Jokainen meistä omistaa oman ulkomuotonsa. Kuinka paljon siitä voi viedä kysymättä? Onko tämä tirkistelyä, piirtämisharjoitus vai dokumentaatiota? Kuinka paljon on sinun, kuinka paljon minun? Tulkitsen sitä, mitä näen – kasvosi, jotka omistat. Piirrän kasvosi, omistan niistä tehdyn piirroksen. Olenko Cartier-Bresson vai vain hyypiö metrossa?

Metodi:
Piirrä suoraan musteella. Ei luonnostelua tai muita valmistavia työvaiheita.
Kiinnitä huomiota kasvojen muotoon, mittasuhteisiin ja omaleimaisiin piirteisiin.Yksityiskohtien uudelleentarkasteluun ei ole montaa mahdollisuutta. Kohde voi poistua tai vaihtaa asentoa milloin vain.Valitse kohteeksi satunnainen vastapäätä tai vieressä istuva henkilö.Valinnanvaraa ei useimmiten ole. Jos kohde tuijottaa takaisin, katso hetken aikaa muualle.Yleensä kohde kyllästyy tai tuntee olonsa vainoharhaiseksi.Tai ajattelee, että olet sekopää, joka on parasta jättää rauhaan.
Jos vaikuttaa siltä, että toimintasi saa kohteesi olon epämukavaksi, lopeta piirtäminen. Jos edes epäilet, lopeta. Piirroksia saa korjata vasta jälkeenpäin lisäten viivoja ja varjostusta. Korjauslakan käyttäminen on kiellettyä.Virheet jäävät näkyviin. Hyväksy se.
En ole tyytyväinen yhteenkään näyttelyn luonnokseen. Piirrosten esille asettaminen arveluttaa, se
on henkilökohtainen haasteeni. On selvää, etten niinkään esitä kuvia ventovieraista kuin itseni käsit- yöläisenä, raakileiden tekijänä. Se tuntuu epämukavalta.Voidakseen oppia ja uudistua on äärimmäisen tärkeää tuntea olonsa jossain määrin epämukavaksi. Mukavuusalueella saattaa odottaa hidas kuolema.”

Volle toivoo salaa, että joku hänen piirtämistään ihmisistä vierailisi näyttelyssä ja löytäisi kuvansa seinältä.

Karstein Volle HERE WE ARE
76 portraits of strangers
31.8.–30.9.2017
Bokvillan in Arabianranta will this September show an exhibition with Norwegian artist Karstein Volle.There he will exhibit his ‘stealth sketches’ for the rst time.
‘I started around 2013 to draw strangers around me. I ́m from a small place and now live in a capital city. I ́m ambivalent about the amount of people I ignore on a daily basis.This is a nice reminder. Strangers are apparently people too.This is a nice way to remember them.The anonymity of the big city can be great, but can sometimes feel like a loss.
The title plays humorously with naff small talk, but also states that we share a common space, even if we try to make ourselves invisible in it. Stealth sketching is an interesting and problematic activity:We all own our own image, how much can a person take without asking? Is this voyeurism, drawing exercise or documentation? How much is yours, how much is mine? I interpret what I see, which is your face, which you own. I draw it and it becomes mine. Am I Cartier-Bresson or just a creep on the tube?Method:
Ink pen straight in. No sketching or prep work allowed.
Be aware of facial form, proportions and unique characteristics.You are given minimal chance to observe and revise details.The object may leave or or change position at any time.
Selection of object is completely random and usually chosen from whether object is adjacent.You are usually not given the luxury of choice.
If the object stares back, stare at someone else for a while. Usually the object loses interest or thinks he or she has become completely paranoid. Or that you are a nutter best left alone.
If you feel you are making your object uncomfortable, give up the drawing. If there’s any doubt, stop.
You are allowed to touch up the drawing afterwards, using contour lines or hatching. No tipp-ex allowed. All your mistakes are visible.Accept that.

I don ́t consider myself satis ed with any of the sketches here. I am hesitant to show these, but that is my own challenge. It is obvious that I am not exposing the strangers I am portraying, but myself in raw form as a draftsman. I ́m not comfortable with that. It ́s extremely important to feel some discomfort with what you are doing, to drive innovation and learning.The comfort zone can be slow death.”

Volle has a secret hope that some of his subjects will see his exhibition and find themselves there.

Karstein Volle HERE WE ARE
76 porträtt av främlingar
31.8.–30.9.2017

Bokvillan i Arabia presenterar i september den norska konstnären Karstein Volle, som för första gång visar upp sina “smyg-skisser”.
“Runt 2013 började jag i smyg att teckna folk omkring mig. Jag är från en liten bondhåla och bor numera i storstaden. Jag är lite ambivalent till mängden människor jag ignorerar varje dag. Detta är en trevlig påminnelse om att främlingar uppenbarligen också är människor.Teckningarna blev ett fint sätt att komma ihåg dem. Storstadens anonymitet kan vara en lättnad, men också en förlust.
Titeln spelar humoristisk på klent small talk, men också konstaterar det faktum att vi alla använder detta rum, men vi gör oss osynliga för varann. Att teckna folk i smyg är en intressant och problematisk sak att hålla på med:Vi äger alla vår egen likhet – hur mycket kan den andra ta utan att be om lov? Är detta voyeurism, teckningsövningar eller dokumentation? Är jag Cartier-Bresson eller bara en stalker?

Metod: Bläckpenna på papper. Inga blyertsskisser eller förberedelser är tillåtna. Var medveten om ansiktsform, proportioner och unika karaktärsdrag. Minimala möjligheter nns att observera eller revidera detaljer. Modellen kan gå eller byta ställning när som helst.
Valet av modell är helt slumpmässigt och beror på vem som finns i närheten.
Om modellen tittar tillbaka, titta på något annat ett tag. Modellen brukar då tappa intresset, eller tror att hen har blivit helt paranoid. Eller att du är en galning man helst bör undvika.
Det är oavsett ingen poäng att göra folk obekväma. Ge hellre upp teckningen om det känns som om du plågar objektet.
Det är tillåtet att justera teckningarna i efterhand med konturlinjer och skuggläggning. Ingen Tippex. Alla misstag är synliga; acceptera det.

Jag är inte speciellt “nöjd” med dessa teckningar och var tveksam till att ställa ut dem, men det är min egen utmaning. Det framgår tydligt att jag inte exponerar de främlingar jag porträtterar, men mig själv som tecknare i sin råaste form. Jag är inte komfortabel med det. Det är viktigt att känna på obehaget för att kunna gå vidare och lära något nytt. Komfortzonen kan vara en långsam död.”

Volle har ett hemligt hopp om att några av hans modeller kommer att känna igen sig själva på utställningen.